Selasa, 23 Jun 2009

Seterika Pemberian Arwah Mil

Kali nak tunjuk pulak seterika lama..ni sebenarnya arwah mil punya...dia simpan dalam setor kat dapur... satu hari akak cuba kecek seterika ni...mula-mula dia macam berat aje nak kasi...lepas tu dia bagi... akak hulurkan sedikit RM kat DIA......bila akak dah dapat barulah biras (bini abang ipar) yang duduk kat Segamat bagi tau dia pun hendak hendak benda ni jugak....sempatlah bertekak sekejap...masa dia mintak...arwah mil memang tak bagi...mungkin ada sebab lain kot......nasiblah kan.....benda dah sampai kat rumah akak...sorrylah nak bagi balik kat dia..

Dulu seterika ni hitam legam...puas jugak nak bagi lawa...akak rendam dalam air asam jawa berhari-hari..pastu sental pulak dengan penggosok periuk. Puas hati jugak bila dah lawa macam ni....berat tau benda ni...kesian dengan orang dulu-dulu...nak iron baju pakai benda seberat ni....akak yang pakai iron yang ringan pun kadang-kadang malas nak gosok...dasar virus m banyak sesangat...

..insyallah akak akan simpan barang dari pemberian arwah mil...kalau jual mahal jugak ni kan..kan..kan...buat marah suami akak aje nanti.

6 ulasan:

SariSam berkata...

Berkilat2 lepas disolek..Bertambah2 seri seterika lama ni..

Mat Gebu berkata...

salam kak ina..uikk bersinarnyaa..saya ada juga, tapi gelap semacam jee, ibarat dipanah petir!!...pstt..kak, pesal kan, bila kita nak barang tu...masa tu pun ada org nak, kalau tak, takde siapa pun hingin...adat manusia mmg mcm tu kann...

~Yatt~ berkata...

salam k.ina..camtu ek nak shiningkan brg2 lama..kena rendam air asam dulu..saya seterika antik tok saya dipinjamkan ke jiran..sampai ke sudah tak dipulangkan..huhu

ain berkata...

dulu, mak saya ada iron ni. ntah mana dah kena humban.hehe

kak ina kl berkata...

salam sarisam..jenuh tau nak mengilatkan benda tu..tapi berbaloi..


salam cik mat..dah jadi resam dunia..rambut sama hitam..hati lain-lain..skrg ni sape cepat dia dapat..

salam yatt....memang kena rendam dengan air asam jawa berhari-hari ..akak rendam dekat seminggu..pastu sental menyental..
lain kali jangan bagi org brg lama ni...berharga tau..
teruklah jiran kamu tu...

salam ain...alahai kesiannya kena humban..sayangnya..

MrsNor berkata...

waaa sinarnya memancar mancar lagi..yg kita punya cam mat kata ler gelap pekat hehehe